• Alltid fri frakt
  • 60 års kunskap
  • 1 års öppet köp

SKADEGUIDE

SKADAD MENISK

En skada på menisken kan ske både på insidan och utsidan av knät. Hos yngre perssoner uppkommer skadan ofta genom någon sportaktivitet, där en kraftig vridning av knäet är vanligaste orsaken. Hos medelålders och äldre personer kan meniskskada däremot uppkomma med relativt liten kraft, exempelvis när man reser sig upp från hukande position. 

TÄNKBARA ANLEDNINGAR

  • Kraftig vridning
  • Hyperextension
  • Djupa knäböj (hos äldre personer)

 

SYMPTOM

  • Ont vid vridning av knä, hyperextension och kraftig knäböj
  • Känsla av att knäet låser sig oh fastnar
  • Ont vid belastning
  • Minskad rörlighet i knä
  • Ont när man trycker ovanför knäskålen, även svullnad kan förekomma
  • Minskad styrka i främre lårmuskeln


BEHANDLING

  • Akutläge (se nedan)
  • Operation där man tar bort, alternativt syr ihop den skadade delen av menisken
  • Rehabiliteringsprogram med stegvis ökning av intensitet
  • Undvik att återgå till sportande innan tillräcklig rörlighet, styrka, balans och koordination har uppnåtts
  • Använd knäskydd som komplement till rehabilitering

 

Emergency attention:

When a traumatic injury is sustained, it is important for attention to be given quickly and correctly. This involves: 

1) Pressure bandage – reduces bleeding and swelling. A compression pad placed over the injury. An elastic bandage extended properly (75-100% of its elasticity) is wound around the injury site. The injury site must be covered properly – 10 cm below and 10 cm above the actual point of injury.
2) Raise the limb – reduces swelling.
3) Coldness – provides local pain relief.
4) Rest/pressure relief – reduces the risk of an increase in bleeding and swelling.


After 20-30 minutes, the pressure bandage is replaced with a compression bandage, extended 50%. This bandage is used for as long as the swelling persists and can be reapplied if so required. Rest and pressure relief are important initially, but mobility training and a gradual increase in pressure should commence as quickly as possible. Alternative training is recommended to maintain fitness, mobility and strength.

 

REKOMMENDERADE PRODUKTER FÖR MENISKSKADA: