• Alltid fri frakt
  • 60 års kunskap
  • 1 års öppet köp

SKADEGUIDE

ONT I RYGGEN

Långa dagar framför datorn, dålig hållning, muskelsvagheter och tunga lyft är vanliga orsaker till ryggsmärta. Ryggsmärta är ett mycket vanligt problem och något de flesta har drabbats av någon gång i livet, men som tur är går den oftast över efter några dagar eller veckor.

Denna artikel handlar om två av de vanligaste ryggrelaterade problemen: diffus ryggsmärta och lågt sittande ryggsmärta. Vi ska titta närmare på symptom, möjliga orsaker och behandlingar, eftersom oavsett hur stark smärtan är, finns det åtgärder du kan vidta för att förebygga och minska smärtan och dess symptom.

DIFFUS RYGGSMÄRTA (RYGGINSUFFICIENS)

Denna smärta är lokaliserad till ont i korsryggen och intilliggande områden. Symptomen kan hålla i sig några dagar till några veckor och växla med smärtfria perioder.

SYMPTOM:
• Trötthet och smärta i korsryggen.
• Styvhet och smärta på morgonen och/eller efter ansträngning.
• Denna smärta förstärks t.ex. om man sitter ner länge, står, lyfter och arbetar framåtlutad eller efter idrottande.

MÖJLIGA ORSAKER:
• Dålig hållning.
• Överrörlighet.
• Överansträngning.
• Försämrad bålstabilitet pga. svaga magmuskler.
• Spända muskler: baksidan av låren, sätesmuskler och höftflexorer.

BEHANDLING:
• Aktiv hållningskorrigering.
• Stabiliseringsträning av bål och ryggmuskler.
• Koordinationsträning. Viktträning för att stärka svaga muskler.
• Stretching.

 

 

LÅGT SITTANDE RYGGSMÄRTA (LUMBAGO)

Lågt sittande ryggsmärta kännetecknas oftast av smärta i ländryggen, även om den kan kännas var som helst längs ryggraden – från nacken och ner till höfterna. Smärtan kommer ofta snabbt och kan ibland stråla igenom ena stjärthalvan.

SYMPTOM
• Minskad rörlighet och styvhet i ländryggen.
• Kramper i ryggmusklerna på ena sidan av kroppen.
• Skarp smärta vid utförande av vissa rörelser.

MÖJLIGA ORSAKER
• Att man lyfter samtidigt som man vrider på ryggen, t.ex. när man skottar snö.
• Dålig arbetsställning, t.ex. framåtlutad.
• Dålig uppvärmning.
• Styva, korta muskler.

BEHANDLING
• Vila i en smärtfri position.
• Aktivitet utan smärta de första dagarna för att främja blodcirkulationen, t.ex. korta promenader.
• Gradvis ökad motion i form av rörlighets-, stabilitets- och styrketräning.
• Anti-inflammatorisk medicin.
• Utför inga aktiviteter som förvärrar smärtan.
• Uppsök läkare eller sjukgymnast ifall ryggsmärtan förvärras eller inte går över.


REKOMMENDERADE PRODUKTER

En stark rygg har både en välkontrollerad stabilitet och justerbar flexibilitet för att lägga den bästa grunden för all träning. Rätt stöd för ryggen förbättrar din prestationsförmåga och förebygger skador. Våra ryggstöd klassificeras som medicinska enheter och tillhandahåller både stabilitet och smärtlindring om du redan är drabbad av ryggrelaterade problem som t.ex. rygginsufficiens, lumbago, diskruptur, ischias eller överrörlighet. Rehband har ett urval av olika stöd som erbjuder allt från ett lättare till ett mer styvt stöd.