• Alltid fri frakt
  • 60 års kunskap
  • 1 års öppet köp

SKADEGUIDE

HÄLSPORRE

Har du ont i din fot och/eller häl men är osäker på vad det beror på? Se nedan för att lära dig mer om hälsporre (plantar fasciitis), vanliga orsaker, symptom och behandlingar samt hitta produkter som avlastar och lindrar smärtan.

HÄLSPORRE - ETT VANLIGT OCH SMÄRTSAMT PROBLEM

Hälsporre är en av de vanligaste orsakerna till smärta i fot och/eller häl. Åkomman orsakas av överanvändning av och inflammation i plantar fascia, den vävnad som löper under foten och kopplar ihop hälben och tår.

 

VANLIGA SYMPTOM

Ligamenten i plantar fascia utsätts för mycket slitage till vardags. När man rör på tårna, när man t.ex. promenerar eller springer, tänjs bindvävshinnan ut. Normalt sett fungerar dessa ligament som stötdämpare som ger stöd åt fotvalvet. Ibland kan dock en inflammation eller ruptur inträffa i bindvävshinnan. Hälsporre är en vanlig åkomma bland idrottsmän, men kan även inträffa efter en stadspromenad på hårda underlag i skor av dålig kvalitet.

Du kan ha drabbats av hälsporre ifall du känner av en tilltagande smärta i foten och/eller hälområde, och smärta när du går på tårna eller hälarna. Andra vanliga symptom är att fot och/eller ankel är styv på morgonen samt trycksmärta längs bindvävshinnan, särskilt när stortån är böjd uppåt. 

 

VANLIGA ORSAKER

Hälsporre kan bero på flera orsaker, t.ex. högt eller lågt fotvalv eller hyperpronation (överrörlighet). Andra orsaker kan vara kraftigt ökad träning, övervikt eller begränsad rörelseförmåga i ankelleden.

 

BEHANDLINGAR OCH PRODUKTER SOM LINDRAR SMÄRTAN

Hälsporre har ofta en lång läkningstid, men det finns åtskilliga saker du kan göra för att påskynda läkningen och lindra smärtan. Rehband har utvecklat häldynor som blivit mycket populära. Både kinesiologitejp och innersulor kan bidra till att lindra smärta och förhindra att skadan återkommer. Rehband erbjuder ett brett urval av innersulor och häldynor, och här hittar du vårt sortiment.

Ett träningsprogram som stimulerar blodcirkulation, rörelseintervall, styrka och stabilitet i foten kan också vara gynnsamt. Att stretcha tåns flexormuskler och vaderna kan också hjälpa. Rehabiliteringsprogrammet ska genomföras regelbundet för att undvika att skadan återkommer. Vid allvarlig smärta kan anti-inflammatoriska läkemedel eller salvor verka lindrande.

 

REKOMMENDERADE PRODUKTER FÖR HÄLSPORRE