• Alltid fri frakt
  • 60 års kunskap
  • 1 års öppet köp

SKADEGUIDE

FOGLOSSNING

Foglossning är ett inte helt ovanligt tillstånd som många upplever under en graviditet. Orsaken är helt naturlig, men det kan vara smärtsamt och jobbigt och kanske hindra dig som drabbas från att vara så aktiv som du vill vara. Men det finns bra alternativ som ger lindring under graviditeten och för de allra flesta försvinner besvären när barnet är fött eller nu du slutat amma om så var fallet och din kropp sedan hunnit återhämta sig en tid.

VARFÖR UPPSTÅR FOGLOSSNING?

Kroppen börjar ganska tidigt i en graviditet att förbereda sig inför förlossningen. Redan under den första trimestern, alltså de tre första månaderna, så producerar kroppen hormonet relaxin. Namnet relaxin ger ju associationer till avslappning och avspänning och relaxin har mycket riktigt till uppgift att få leder och fogar i bäckenet att bli rörligare. Då kan bäckenet vidga sig vid förlossningen, så att fostret kan passera lättare. När man hör ordet foglossning kan man få en bild av att någonting hänger löst i kroppen, men det handlar bara om göra bäckenet mer flexibelt. Det är alltså en helt naturlig process, som sker för att underlätta för både mamman och barnet. 


MEN VARFÖR GÖR DET ONT?

Alla gravida upplever inte obehag eller smärta i samband med foglossning, men det är heller inte ovanligt. Varför det händer har troligen att göra med kopplingen mellan bäckenet och magmusklerna. När bäckenet blir mer rörligt får magmuskulaturen en större roll i att skapa stabilitet. Men under graviditeten påverkas även magmusklerna på olika sätt. Dels töjs de ut, dels måste de hantera att bäckenet ändrar vinkel, så att samspelet med ryggmuskulaturen får andra förutsättningar. Det är inte alltid som magmusklerna kan kompensera och anpassa sig på ett effektivt sätt. Det är då smärta i bäckenet kan uppstå. Men var smärtan sitter och när den uppstår skiljer sig ganska mycket åt från person till person. Det är vanligt att få ont antingen i ländryggen eller på bäckenets andra sida, alltså vid blygdbenet. Men det förekommer även att det gör ont ner i skinkorna och på låren. Olika aktiviteter och kroppsställningar kan också göra ont, ibland bara såna enkla saker som att resa sig eller byta sovställning.  


VAD KAN LINDRA SMÄRTA VID FOGLOSSNING?

Som vid så många andra problem som är koncentrerade till området kring ländryggen och bäckenet, är ju en stark muskulatur i mage, rygg och bäcken viktig, dessa muskler benämns ofta som coremusklerna. Så att påbörja eller fortsätta träna coremusklerna under graviditetens första månader kan förebygga problem som foglossning. (Under graviditetens senare del ska man dock undvika övningar som sätter tryck på magen och därmed även fostret.) Men när problem ändå uppstår är det viktigt att bli medveten om vilka rörelser som utlöser smärtan och försöka hitta sätt att undvika dem. Det kan vara enkla saker som att cykla i stället för att gå eller att sova på sidan med en avlastande kudde mellan benen. Vid svåra eller återkommande besvär kan t.ex. besök hos en fysioterapeut vara ett bra alternativ. Det finns även olika typer av ryggstöd som ge avlastning. Prata med mödravården alternativt en fysioterapeut om vilken typ som är lämplig att använda när du är gravid.


REKOMMENDERADE PRODUKTER FÖR FOGLOSSNING: