Customer Service

KONTAKT

Organisationsnummer: 556939-9420
Tfn: +45 7022 3274
E-post: info@rehband.com

Rehband Stockholm AB c/o OttobockBox 623
601 14 Norrköping
Varor som beställs på rehband.com levereras från:
Ottobock Scandinavia AB
Koppargatan 3
601 14 Norrköping

§1. ALLMÄNT

Dessa villkor och bestämmelser är utformade för och gäller köp av varor (”varor”) på rehband.com/se ("Rehband") via Internet (postorder). Rehband är den säljande parten och du ("kunden") är den köpande parten. Villkoren gäller försäljning till privatpersoner som är 18 år och äldre bosatta i Sverige med leverans inom Sverige. Kunden kan enkelt göra en beställning hos oss på rehband.com. Observera att Rehband inte kan ta emot beställningar från personer under 18 år.

Om några av paragraferna i dessa bestämmelser avviker från gällande lagstiftning har dessa paragrafer ingen rättslig verkan såvida detta inte gynnar kunden. Detta gäller endast om kunden är en privatperson och köpet gäller privat konsumtion.

Tillbaka till innehållsförteckning

§2. BESTÄLLNING

På Rehband kan kunden beställa varor på ett enkelt och bekvämt sätt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och leveranssäkerhet. Rehband tar emot din beställning när du klickar på knappen "Slutför beställning" i kassan. När Rehband har tagit emot beställningen får kunden ett e-postmeddelande, en "orderbekräftelse", till den e-postadress som kunden angett vid beställningen. Vi ger även kunden möjligheten att göra en snabbeställning som gäst utan att behöva logga in på rehband.com.

Ett bindande köpeavtal ("avtal") rörande varan ingås när vi skickar e-postmeddelandet med en "orderbekräftelse" till dig. Dessa villkor och bestämmelser är en del av detta avtal.

Handla tryggt i Rehbands’ webbutik

Som kund kan du returnera din vara inom 14 dagar efter mottagandet och få full återbetalning.

Rehband kan inte i ändra i beställningen efter att kunden har fått en orderbekräftelse eftersom vi behandlar din beställning direkt efteråt för att ge bästa möjliga service.

För mer information om hur besökare använder vår webbplats rehband.com, se våra Frågor och svar.

Rehbands speditionsfirma skickar paket till den aktuella adressen till svenska kunder. Om de inte kan leverera till den aktuella adressen får kunden ett meddelande om var paketet kan hämtas.

Tillbaka till innehållsförteckning

§3. PRISER OCH AVGIFTER

Priserna anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms enligt gällande skatter. Momsen på momsbelagda varor är för närvarande 25 procent.

Avgift för paket som inte hämtats ut

Om kunden inte hämtar ut en beställning på det överenskomna sättet tar vi ut en avgift på 159 kronor inklusive moms. Avgiften tas ut för att täcka frakt- och hanteringskostnader. Observera att det inte betraktas som att kunden utnyttjar sin ångerrätt om kunden inte tar emot eller hämtar ut en vara. För mer information, se §8. Ångerrätt och rätt till ersättning.

Ändrad leveransadress

Om kunden har angett en felaktig leveransadress eller namn kan dessa ändras till en kostnad på 129 kronor inklusive moms, som faktureras kunden. Det är speditionsfirmans avgift för ändrad leveransadress. Vanligtvis kan en ändring av informationen göras inom 48 timmar, men inga garantier kan ges.

Erbjudanden

Erbjudanden och kampanjer som utannonseras på rehband.com gäller så länge lagret räcker såvida inga andra villkor har angivits i anslutning till erbjudandet.

Tillbaka till innehållsförteckning

§4. VAROR OCH SORTIMENT

Alla varor som erbjuds på rehband.com/se är anpassade för användning på den svenska marknaden. Det innebär att varorna uppfyller gällande svenska standarder, inbegripet miljö- och säkerhetskrav. Vanligtvis levereras varorna tillsammans med bruksanvisning och skötselanvisningar på engelska, men dessa kan också – om det krävs för användningen av varan – vara på svenska.

Färgåtergivning på produktbilderna

De bilder på varorna som visas på rehband.com/se ska återge färgen på varan och andra egenskaper på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Eftersom färgerna kan variera beroende på vilken typ av skärm som kunden använder kan vi inte garantera att färgerna på varorna exakt motsvarar färgerna som syns på skärmen.

Tillbaka till innehållsförteckning

§5. BETALNING

Rehband använder olika betalningsalternativ för att underlätta för kunden.

Behandling av betalningar via PayPal

Rehband använder PayPal för hantering av alla betalningar med kredit- och betalkort. Det är en av de säkraste webbaserade betalningstjänsterna på marknaden.

Kunderna kan välja att använda medel på ett PayPal-konto eller betala via ett betal- eller kreditkort som är anslutet till ett PayPal-konto. När kunden väljer PayPal som betalningsmetod omdirigeras kunden till PayPal. Om kunden redan är kund hos PayPal kan kunden logga in på sitt konto och bekräfta betalningen. Om kunden är ny som PayPal-användare kan kunden logga in som gäst eller skapa ett PayPal-konto. För att läsa mer om villkoren och bestämmelserna för PayPal, klicka här.

Alla köp länkas vidare till PayPals säkra betalningsserver, vilket innebär att informationen endast överförs till PayPal och inte lagras av Rehband. Betalningen registreras direkt och pengarna reserveras på PayPal-kontot. Betalning via PayPal är gratis. När vi har mottagit betalningen skickas beställningen. Du hittar ytterligare information om PayPals betalningssystem på PayPals website.

Klarna fakturahantering

Om kunden vill få en faktura eller betala ett fast belopp varje månad för en beställning bör kunden välja Klarna. Kunden behöver inte lämna ut någon kreditkortsinformation och kan enkelt få hem en produkt för påseende innan han eller hon faktiskt betalar för den. För mer information och för de fullständiga villkoren och bestämmelserna för Klarnas tjänster, klicka här.

Tillbaka till innehållsförteckning

§6. EFTERLEVNAD

Rehband börjar att uppfylla sina åtaganden enligt avtalet när kunden får e-postmeddelandet "orderbekräftelse". Rehband has uppfyllt sin del av avtalet när kundens hela beställning har levererats. Kunden har uppfyllt sin del av avtalet när betalningen har gjorts och en leveransbekräftelse på de beställda produkterna har kommit på överenskommet sätt.

Tillbaka till innehållsförteckning

§7. LEVERANS

Varorna skickas vanligtvis ut för leverans inom ett dygn direkt till den adress du har angett vid beställningen i samarbete med en logistikpartner. Rehband skickar endast ut beställningar under arbetsdagar.

Fraktkostnad

Rehband tar ut en fraktkostnad på 49 kronor exklusive moms oavsett ordervärde.

Leverans

Vi skickar vanligtvis ut beställningen inom ett dygn från den tidpunkt då beställningen görs under förutsättning att varan finns i lager. Innan kunden lägger en vara i varukorgen kan kunden se om varan finns i lager på produktsidan på webben. Om beställningen innehåller varor som inte finns i lager kan leveranstiden bli längre än vanligt. I det fallet levereras beställningen först när alla varor finns i lager.

Leveranser i samarbete med PostNord

Rehband erbjuder för närvarande ett leveransalternativ och leveransen sker vanligtvis till kunden inom 3–5 arbetsdagar från och med det datum då beställningen skickades från Rehbands lager. Kunden får ett meddelande om när paketet kan hämtas upp hos ombudet om det inte har kunnat delas ut i brevlådan. Paket som skickats ut måste hämtas upp inom 14 dagar från aviseringsdatumet. Paket som inte hämtats ut returneras till Rehband varpå kunden debiteras en avgift på 159 kronor inklusive moms. Leveransen är spårningsbar och kunden får meddelanden (via e-post och/eller sms) från speditionsfirman när försändelsen har lämnat Rehbands lager.

Försenad leverans

Om en försening av leveransen sker har kunden rätt av avsluta avtalet utan kostnad.

Transportrisk

Fraktrisken övergår på kunden när paketet har levererats till kunden. Det innebär att Rehband står för fraktrisken fram tills dess att paketet når slutdestinationen.

Tillbaka till innehållsförteckning

§ 8. ÅNGERRÄTT OCH RÄTT TILL ERSÄTTNING

Ångerrätt

En kund som ingår detta avtal som privatperson har rätten att frånträda avtalet, det vill säga häva det, i enlighet med gällande lagstiftning om ”distansförsäljning”. Rätten att frånträda avtalet gäller inte parter som ingår avtal som handlare. Rätten gäller i 14 dagar (tidsfrist för ångerrätten) från det datum då kunden har mottagit leveransen. Ångerrätten gäller endast varor som ingår i beställningen och som returneras i ursprungligt skick. Det innebär att kunden inte får använda varorna i större utsträckning än nödvändigt för att kunna undersöka dem. Enligt gällande lag har kunden rätt att returnera alla varor som ingår i beställningen till Rehband och kunden är skyldig att stå för kostnaderna för returfrakten. Rehband har alltid rätt att erbjuda sina kunder mer generösa villkor än de som gäller enligt aktuell lagstiftning.

När de returnerade varorna har tagits emot återbetalar Rehband det du har betalat inom 14 dagar. Om du som kund returnerar färre varor än de som ingår i beställningen får du endast tillbaka värdet på de varor som returnerats.

Ersättning

För närvarande erbjuder vi ingen direkt ersättning för varan (varorna). Om kunden emellertid har köpt fel storlek och vill byta måste den felaktiga varan först returneras varefter kunden kan göra en ny beställning.

Se §10. Returer nedan för information om the rutinerna för att returnera varor.

Tillbaka till innehållsförteckning

§9. KLAGOMÅL OCH GARANTI

Garanti

Om kunden har köpt en vara som privatperson har kunden enligt konsumentköplagen rätt att returnera varan om den är felaktig. Garantin gäller tillverkningsfel och gäller i tre (3) år från och med det datum då varan har tagits emot. Garantin täcker fel på varan som uppkommit under transporten (se Reklamationer på grund av transportskador nedan). En vara som skiljer sig från det som överenskommits mellan kunden och Rehband eller andra defekter kan också betraktas som felaktiga. Fel på grund av att kunden orsakat skada på varan (normalt slitage) utgör inte ett tillverkningsfel och omfattas därför inte av garantin.

Om en reklamation om en felaktig vara kommer in senare än sex månader från det datum då kunden tog emot varan har kunden ytterligare ansvar för att visa att felet på varan fanns där från början. Därför rekommenderar Rehband alltid kunden att undersöka varorna vid mottagandet och rapportera eventuella fel så fort de upptäcks. Vid en giltig reklamation har kunden i första hand rätt att få felet korrigerat eller att få en felfri vara. I vissa fall kan kunden ha rätt att häva köpet och få tillbaka de pengar han eller hon har betalat. Vid godkända reklamationer ska kunden inte hållas ansvarig för några kostnader som uppstår på grund av reklamationen. Rehband ska exempelvis stå för kostnaderna för att returnera en felaktig vara. I samtliga fall då en vara visar sig vara defekt ska emellertid kunden i så stor utsträckning som möjligt hålla eventuella kostnader som detta medför på ett absolut minimum.

Kontaktinformation för garantianspråk: Vänligen fyll i reklamationsblanketten..

Retur vid reklamationer

För att returnera felaktiga varor måste du kontakta Rehband. Vi svarar med instruktioner om hur du ska göra. Se till att ha med ordernumret i den information du skickar till Rehband för att underlätta hanteringen.

Tillbaka till innehållsförteckning

§10. RETURER

När du gör en retur till Rehband måste varorna förpackas på ett sätt som gör att de är skyddade under transporten. Rehband kräver därför att kunden alltid packar varan på samma sätt och i samma förpackning som varorna levererades i från början. I de fall då kunden har slagit in eller packat varor på ett otillräckligt sätt och varan skadas under transporten på grund av detta är det kunden som är ansvarig för skadan och de kostnader det medför, inte Rehband.

När varorna returneras till Rehband är kunden ansvarig för att varorna kommer fram till Rehband oskadade.

Returanvisningar

Anvisningar för hur returen ska gå till medföljer varje försändelse. Om sådana anvisningar saknas är det viktigt att kunden kontaktar oss.

Avgifter

Kunden står för kostnaderna för att returnera varorna. När kunden använder den medföljande returblanketten kan kunden använda avtalet mellan Rehband och PostNord och behöver bara betala 49 kronor inklusive moms för returen. Kostnaden dras från det totala beloppet som ska återbetalas för de(n) returnerade produkten (produkterna) om återbetalning är aktuell. Kostnaderna kan vara högre för returer som sker på andra sätt än enligt ovan. Avgiften tas inte ut vid garantireturer.

Återbetalning

Vi återbetalar pengarna inom 14 dagar från den dag då Rehband tagit emot det returnerade paketet om ångerrätten utnyttjats eller om beslut om återbetalning har fattats i ett reklamationsärende.

Tillbaka till innehållsförteckning

§11. RESERVATION

Ansvarsfriskrivning rörande upphävning av avtal

Rehband förbehåller sig rätten att häva avtalet i den händelse att kunden har handlat i ond tro, som i fall då kunden kände till eller borde ha känt till ett fel, inbegripet missvisande information om pris eller kvantitet på Rehband.com/se. I händelse av att Rehband åberopar denna ansvarsfriskrivning har kunden ingen rätt till kompensation från Rehband.

Reservation för ändringar

Rehband förbehåller sig rätten att utan meddelanden ändra i innehållet på Rehband.com/se, inbegripet men inte begränsat till, lager, priser och kampanjer. Sådana ändringar påverkar inte befintliga avtal mellan Rehband och kunden.

Ansvarsfriskrivningsklausuler

Rehband ska anses befriade från skyldigheter gentemot kunden inom ramen för avtalet om ansvarsfrihet på annat sätt hade gällt på grund av en händelse som ligger utanför avtalet, Rehbands funktion eller som på annat sätt krävs enligt lag.

Tillbaka till innehållsförteckning

§12. ANSVARSFRISKRIVNING

FORCE MAJEURE

Rehband är befriade från ansvar som följer av avtalet med kunden för underlåtenhet att fullgöra sina skyldigheter på grund av omständigheter som ligger utanför företagets omedelbara kontroll, som hindrar Rehband från, försenar eller försvårar för Rehband att uppfylla en skyldighet, såsom lagändringar eller tolkningar av lagar, myndigheters agerande, krig, krigshandlingar, arbetskonflikter, blockader, allvarliga olyckor och valutabegränsningar. Rehband är också befriade från allt ansvar i händelse av en arbetskonflikt som Rehband är en del i.

Externa länkar

Rehband är inte ansvariga för eventuella förluster eller problem med kundens programvara eller maskinvara som beror på att kunden använt externa länkar som är publicerade på Rehband.com/se.

Reservation för prissvängningar eller andra handelshinder

I händelse av prissvängningar eller andra handelshinder såsom brist på råvaror eller nödvändiga komponenter som Rehband inte rimligen kan hållas ansvariga för enligt avtalet har Rehband rätt att häva avtalet. I det fallet har kunden ingen rätt till kompensation från Rehband.

Tillbaka till innehållsförteckning

§13. SEKRETESS

Rehband respekterar sekretessen för dem som handlar på Rehbands webbplats och följer alla lagar och bestämmelser rörande skydd av privatlivet. Personlig information som en kund lämnar vid besök på webbplatsen, inklusive vid köp av en produkt, behandlas strikt konfidentiellt av Rehband och Rehband är ansvariga för sådan personlig information. Genom att ingå avtal med Rehband och därmed registrera sig som kund ger kunden Rehband sitt medgivande att behandla personuppgifter och använda informationen enligt det som beskrivs nedan.

Informationen som ges ut av kunden och som kund, såsom kontaktuppgifter och annan personlig information, kommer inte att användas på annat sätt än för hanteringen av köpet, för att kontakta kunden om köpet och ge kunden tillgång till viss information och vissa tjänster. Personlig information kan avslöjas för andra företag som är godkända av Rehband i syfte att uppfylla avtalet och den nödvändiga hanteringen för Rehbands räkning.

Informationen som lagras på webbplatsen kommer att användas av Rehband för statistisk bearbetning. Statistik produceras enbart för att förbättra webbplatsens funktioner för besökare och potentiella kunder.

Personlig information lagras inte längre än vad som är nödvändigt för hanteringen, för att förhindra missbruk av webbplatsen och för att Rehband ska kunna fullgöra sina skyldigheter enligt gällande lagar.

Tillbaka till innehållsförteckning

§14. ÖVRIGT

RAPPORTERING TILL POLISEN

Rehband rapporterar rutinmässigt alla fall av bedrägeri och försök till bedrägeri till polisen.

Bristande överensstämmelse mellan olika versioner av skriftligt material

Om det finns skillnader mellan olika versioner av skriftligt material ska den information som publicerades senast vid den aktuella tidpunkten gälla. Det gäller inte information som tydligt är felaktig eller vilseledande i en jämförelse mellan de olika versionerna.

Immateriella rättigheter, logotyper och varumärken

Allt material som publiceras på Rehband.com, inbegripet programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text och bilder är skyddade som immateriella rättigheter enligt gällande lagar och förordningar. Det innebär att materialet inte lagligen får användas utan Rehbands tillåtelse. Material får inte kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan föregående skriftligt medgivande från Rehband.

Informationens syfte

All information på Rehband.com/se, oavsett format, publiceras enbart i informationssyfte för att besökare ska kunna använda webbplatsen på ett effektivt sätt. Rehband har inget ansvar för eventuella konsekvenser eller förluster som kan bli följden av att informationen visar sig vara felaktig eller används i något annat syfte än ovanstående.

Tvister

Tvister mellan Rehband och kunden kommer att lösas i domstol på det sätt som krävs enligt lag. I händelse av att kunden tar fallet till Allmänna reklamationsnämnden kommer Rehband att följa nämndens beslut.

Reklamation

Om man som kund vill göra en reklamation kan man kontakta oss vardagar mellan kl. 10 och 16 på telefonnummer +45 702 23 274, alternativt fylla i en reklamationsblankett.

Tillbaka till innehållsförteckning